Sunday 4 May 2014

SET HAMIL SHAKLEE BANTU MENGELAKKAN KELESUAN DARI AWAL KEHAMILAN




Seronokkan bila dapat tau yang kita ni hamil! Alhamdulillah rezeki Allah. Bakal ibu sudah tentu sibuk "menggoogle" apa kah yang perlu disediakan, apa yang boleh makan, apa yang boleh minum dan sebagainya. Tapi dalam pada tu sah - sah ada simptom kehamilan yang kita lalui kan. Sama ada sedar atau pun tidak sedar ada perubahan dalam diri kita. Yang umumnya lewat datang haid, keletihan dan mual. Selain itu kita akan rasa lesu, malas, berubah selera makan, sakit pinggang, lenguh badan, resah dan serba tak kene je.


Ini adalah normal. Ada dua sebab sebenarnya :


  1. kerana hormon kita (sebagai ibu mengandung) yang tidak stabil
  2. kerana nutrient dalam tubuh yang tak cukup - sebab kita sedang "share" dan "berebut-rebut" dengan baby. Bagi ibu nutrient diperlukan untuk cergas, bagi baby pula nutrient diperlukan untuk membesar.
Sebab itulah pemakanan dan penjagaan rapi sangat penting terutama semasa trimester pertama (1bulan-3bulan). Masa ini lah badan kita sedang berusaha untuk membiasakan diri dengan perubahan yang berlaku. Yang paling penting, badan kita sedang cuba sedaya upaya untuk beri keperluan penting kepada kita dan baby kita. Bila dah lepas trimester pertama teruskan sehingga tibanya masa kelahiran untuk menjaga pemakanan dan diri. Jangan sesekali fikir kan oh 1st trimester dah lepas, ok lah lepas ni boleh bedal apa sahaja. Ala.. demam sikit je tak payah pegi check up lah.. No No No. Macam-macam cerita kalau bab Tak Pe Lah ni tau. Nauzubillah..



Apa cara terbaik nak hilangkan kelesuan ni.....??? - Atasi 2 punca di atas tadi.




  • Hormon tak stabil - sesuatu yang kita tak boleh control. Insyaallah moment tu akan berlalu.
  • Nutrient tak cukup - itu yang kita cukupkan supaya kesihatan tidak terjejas. 


Sebab apa? 

(1) untuk pembesaran baby dalam kandungan,kalau nutrient tak cukup,bagaimana baby nak membesar dengan sempurna. (2) untuk keperluan zat badan kita sendiri. 



Sebagai contoh: 
kenapa ibu-ibu yang mengalamil kesukaran tidur atau insomnia ? macamana ni tido 5 minit je.. kenapa?
Jawapan : berpunca dari rasa bimbang mengenai tarikh dekat nak bersalin, keguguran, tekanan harian, masalah kewangan atau memikirkan perkara mengenai kesihatan diri sendiri dan bayi dalam kandungan. Semua dalam kotak pemikiran kita. Percayalah…ianya masalah normal bagi ibu-ibu yang hendak bersalin ataupun mengandung. Haru biru kan bila nak mulakan aktiviti seharian? Jadi kita perlukan bekalan tenaga dan mengatasi rasa letih sepanjang kehamilan.


Contoh ke-2:
kenapa kalau pregnant kita mesti sakit tulang belakang, sakit pinggang, lenguh 1 badan, nak tidur pun tak selesa...kenapa?

Jawapannya : kandungan kalsium dibadan tidak mencukupi. Baby memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang, jadi baby mengambil zat kalsium daripada kita. Badan kita perlukan kalsium untuk menampung pembesaran dan berat baby, jadi kita juga guna zat kalsium. Cukup ke??? Tak cukup... patutla sakit-sakit dan lenguh-lenguh badan.



Contoh ke-3:

masa tak pregnant, ok jer tapi bila pregnant ni kerap pula demam dan selsema. dah la tak boleh makan ubat sebarangan. susahnya macamni..... kenapa ya?

Jawapannya : badan kekurangan sel B (antibodi). Baby perlukan khasiat vitamin C untuk tenaga dia nak move dan senamrobik kat dalam perut. Kita ibu perlukan tenaga untuk buat kerja harian dan sebagainya. Bila tak cukup vitamin C, tu lah antara punca kita sakit.





SET HAMIL SHAKLEE bantu melegakan ketidak selesaan ibu hamil, dari perlbagai sudut. 







  • Untuk trimester ke-1 


Pembesaran baby berlaku dari segi pembentukan tulang , saraf dan otot baby. Sebab itulah ibu hamil sangat memerlukan OSTEMATRIX (sumber kalsium) + B COMPLEX with asid folic + multivitamin VITALEA + Vitamin C. Semua ni penting bagi 
  1. mengelakkan rasa lesu kerana tidak cukup nutrient dalam badan
  2. untuk memastikan kaki tidak cramp sebab kalsium yang tidak mencukupi
  3. bagi memastikan selera makan maintain dengan khasiat B Complex.
  4. untuk pertumbuhan tulang dan otot baby tidak terganggu dengan asid folic.
  5. yang paling utama...memberi tenaga optimum kepada ibu hamil..... seperti mereka yang sudah mencubanya.

Untuk hilangkan loya pula, boleh add-on GARLIC COMPLEX.

  • Untuk trimester ke-2 & ke-3


Peringkat ni bolehlah kita add on fokus kepada perkembangan otak baby pula. Ibu hamil perlu amalkan Omega3 setiap hari kalau mahu sel-sel otak anak kita berhubung menjadi anak bijak bistari, insyaAllah..kita usaha tuhan tentukan.  ESP Shaklee pula sangat diperlukan untuk ibu hamil kerana ia adalah sumber protein no 1. Khasiat protein ini adalah untuk pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Selain itu, vitamin-vitamin lain harus juga diteruskan untuk memastikan nutrient sentiasa cukup untuk kita dan baby kita.

Perhatian!
Shaklee bukan ubat tapi bantuan...Bila makan set hamil Shaklee ni, badan rasa lebih bertenaga dan tidak mudah sakit atau lenguh badan. Kerana.....set ini lengkap dengan nutrient semulajadi yang diperlukan oleh ibu hamil dan baby. Apabila badan kita cukup nutrient, tiada lah rasa lesu, letih, tak bermaya, sakit pinggang , lenguh-lenguh badan, insomnia, sembelit dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment