Thursday 17 April 2014

KOLOSTRUM SUSU IBU CECAIR BERNILAI BAGAIKAN EMAS

Ungkapan "bagaikan cecair emas". Kenapa kolostrum susu ibu dipanggil sebagai cecair emas? Ianya kerana nilainya lebih tinggi daripada emas permata.


Kolostrum Cecair Emas
Apakah kolostrum susu ibu? Kolostrum susu ibu terhasil pada masa 5 hari terawal kelahiran permata hati kita dimana keadaan struktur kolostrum ada lah cecair kuning keemasan yang pekat dan likat. Immunoprotin yang lengkap untuk keperluan bayi terdapa didalam kolostrum susu ibu. Kolestrum susu ibu ini tidak memancut-mancut kerana ianya terhasi sejajar dengan size perut bayi. Jangn risau, bayi mempunyai size perut sekecil kacang. Insyallah kolestrum susu ibu atau susu awal ibu ini cukup mengenyangkan bayi kita. Kolestrum susu ibu ini bertindak sebagai "shield" kepada sistem penghadaman bayi. Oleh itu ianya penting bagi para ibu untuk menyusukan anak dengan susu ibu dalam tempoh 5 hari terawal kelahiran. Dan janglanlah kita memberi air kosong kepada bayi kita seawal ini kerana iya memusnahkan "shield" ini. Sayang je kan?

Lagi info tentang kolostrum susu ibu.


Ibu dan kolostrum susu ibu
Subahanallah banyaknya manfaat kolostrum susu ibu ini. Oleh itu setkan dalam otak kita, lepas ini kita mesti kena bagi susu direct dekat bayi kita. Kita haruslah bersikap tamak dalam menyusukan bayi kita pada waktu 5 hari terawal ini bagi memastikan bayi kita mendapat khasiat kolostrum yang hebat ini! Apa tah lagi kolostrum ini adalah datangnya daripada susu badan kita sendiri. Syukur kepadaNya memberi peluang ini kepada kita para ibu.

Sememangnya pengambilan diet yang seimbang dan makanan-makanan yang boleh membanyakkan susu kita dan pengambilan makanan-makanan seimbang adalah amat digalakkan bagi menjayakan penyusuan ibu. Malahan pengambilan vitamin sejak dari awal kehamilan adalah amat disyorkan. Sekiranya ada yang mahu mendapatkan set berpantang, set kehamilan dan jugak set menyusu, bolehlah PM seperti tertera dibawah :








No comments:

Post a Comment