Tuesday 17 June 2014

TIPS : ATASI PERUT BUNCIT

Ada yang mengatakan suami perut buncit tu suami pilihan.. Ada yang kata "aku tak suka perut aku sebab buncit, spare tayar lebih lah lepas bersalin".. Ada yang kata "aku nak 6 packs lah mana main perut buncit".."roy oh roy" (short form of boroy) .. "Aku tak kawin lagi tapi perut aku ni"..

CARA SIHAT ATASI PERUT BUNCIT


PERUT BUNCIT ATASI DENGAN SHAKLEE

Bersenam dengan berterusan dan teratur. Bersenam dapat meningkatkan metabolisme kita dan sekali gus dapat membantu peredaran darah yang baik didalam tubuh badan kita. Tanpa bersenam lemak-lemak yang terkumpul tidak dapat dinyahkan. Malahan ia akan mengundang pelbagai benyakit. Sebab tu makin banyak aktiviti Jom Sihat dianjurkan saban hari. Kalau buat secara berjemaah lagi best. Ajak rakan-rakan bersenam. Jiran, rakan dan ahli keluarga lakukan bersama seperti slow walk, join group senam di taman rekrias eg Tasik Titiwangsa even kalau ada duit lebih join gym.

System penghadaman yang tidak teratur mengundang masalah perut buncit.Tumpuan lemak berada di perut perlu diatasi dengan tips berikut.

TIPS ATASI PERUT BUNCIT DENGAN BAIKI SISTEM PENGHADAMAN

1. Minum Jus Limau
Sebelum bersarapan di awal pagi, sebaiknya meminum segelas jus limau. Dengan cara ini, ia dapat membersihkan sisa-sisa makanan dan asid yang tinggal dalam perut. Lemon dan epal hijau juga sangat dishorkan.

2. Jangan Minum Air Sejuk Ketika Makan
Pencernaan makanan adalah lebih mudah sekitar suhu badan. Elakkan minum air sejuk ketika makan kerana ia akan merendahkan suhu badan. Apa bila ini berlaku maka ia melambatkan proses pencernaan makanan. Ini secara tidak langsung akan menyebabkan perut anda buncit.

3. Jangan Minum Air Ketika Makan
Sekiranya anda seorg yang perlu bersulamkan air ketika makan, minumlah air suam atau air panas. Seharunya anda hendaklah bertahan 30 minit selepas makan untuk minum air.

4. Berpuasa
Berpuasa adalah cara paling berkesan untuk merehatkan dan melancarkan sistem penghadaman kita. Untuk yang beragama islam kita wajib berpuasa sebulan di bulan Ramadhan dah ini tidak memberi masalah kepada kita. Namun kepada yang bukan islam, anda boleh mengambil jus buah-buahan di siang hari dan makan di lewat petang mengikut jadual yang anda telah tetapkan.

5. Kunyah Makanan Betul-Betul Hancur
Mengunyah makanan sehingga hancur selalu diabaikan dan diambil mudah oleh kita semua. Ia amat penting untuk sistem penghadaman kita. Mengunyah merupakan peringkat pertaman untuk proses pencernaan dan menghantar signal kepada organ-organ untuk merembes jus pencernaan (asid perut, enzim penkreas dan lain-lain) untuk menerima makanan yang akan diproses.

LAGI TIPS :

TIPS HILANGKAN PERUT BUNCIT

Anda buat anda dapat. Anda konsistent anda dapat. Anda rajin anda dapat. Anda cuba shaklee anda dapat. Jom kenali diri kenali vitamin shaklee yang dapat membantu mengempiskan perut anda. Menjadikan berat badan berkurang secara semulajadi dan sihat.


No comments:

Post a Comment