Wednesday 4 June 2014

SAYANG SUAMI DENGAN VITAMIN E COMPLEX SHAKLEE

Suami kita merupakan ketua keluarga, imam dan "partner in crime" kita. Selalunya kita google apa yang kita sebagai isteri perlu seperti nak kulit cantik, nak baju baru, nak tudung baru namun janganlah kita buat endah tak endah tentang suami kita. Sudah tentu kita inginkan suami yang sihat dan dapat menempuhi hari-hari mendatang dengan baik. Jom kita baca entry kali ini mengenai "Aku Rokok dan Shaklee"

Dipetik daripada kisah seorang suami yang merupakan perokok tegar. Dalam kisah ini saya gunakan Aku untuk memudahkan penceritaan.

ROKOK SEAWAL USIA..

Sedar tak sedar mengimbau zaman kegemilangan aku. Aku mula mengenali rasa nikmatnya rokok itu pada zaman-zaman tingkatan 3. Time tu terasa cool nye hembusan asap rokok tu. Sampaikan suatu hari muka abah aku, aku hembuskan asap rokok tu. Adoii kantoi!! tetiba pula abah ambush aku dekat asrama. Aku pula yang buka pintu bilik time tu. Ha.. jangan tak tau, dekat asrama aku merokok.

Sejak dari tu bukan aku insaf setelah kantoi dan kene sound. Aku masih merokok. Jika di hitung sedar tak sedar dah hampir 20 tahun aku dengan rokok ni. Macam-macam brand aku sebat. Sponsor dari kawan-kawan jangan cakap lah. Sharing is caring, pemurah masing-masing berjemaah. Macamana nak berhenti merokok kalau macam tu? Niat ada tapi pengaruh kawan lagi kuat daripada niat yang tercalit dihati.
ROKOK

Setiap tahun harga rokok naik, tapi macam angin lalu aku tak kisah pun. Aku dah ada pekerjaan dan punya duit sendiri. Namun saving boleh lah.. Tapi orang kata kalau tak merokok duit tu saving-saving boleh lah pegi haji... err.. hihi..

TERPAKSA MAKAN VITAMIN E SHAKLEE

Nak pendekkan jalan cerita, pengenalan aku dan isteri tentang vitamin shaklee ini ada lah vitamin E. Isteri beli sebotol vitamin E dan bermulalah saat itu aku pun disuruh telannya sebijik sehari. Nak tak nak ikut lah. Sayang bini.. makan sekali lah apa yang dia makan. Dia juga lah yang set kan jadual, sebelum tido setiap hari mesti dia bagi sebiji vitamin E untuk aku telan. Setelah sebulan makan vitamin E, perkara yang aku perasan rambuat aku kurang gugur apabila mandi atau bangun daripada tidur. Kagum juga masa tu, siap google kesan vitamin E ni dan rupanya kesannya juga ada pada rambut.    

Kami teruskan dengan botol kedua sebab puas hati dengan kesan vitamin E ini.

RASA PAYAU DAN PAHIT APABILA MEROKOK

Ada lah dua bulan lebih aku konsistent makan Vitamin E dan Zinc Complex (yang ni pun wife suruh) ni tetiba bila aku hisap rokok je tekak aku rasa payau dan pahit. Mula-mula ingatkan sebab rokok tu dah masuk angin (lemau kot). Lama kelamaan aku kurang merokok sampai rasa tekak aku tak boleh dah terima asap rokok tu. Asal hisap je tekak rasa payau dan pahit. Ok lah aku tolak tepi lah lepas habis sekotak ni. Nak habiskan sekotak pun lama da.. Give it a try.. acehh.. sebelum ni pernah cuba, tapi tahan sebulan je.. bulan puasa..hihi..

Adakah ini cara halus wife aku suruh aku berhenti merokok? Sampai sekarang menjadi tanda tanya..

Sekali lagi mr google yang aku cari. Rupanya.. Vitamin E ini mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi dan berguna untuk membaiki sel-sel tubuh yang rosak akibat asap rokok serta diet antioksidan  yang betul dapat mengurangkan pengaruh merokok disamping mengurangkan ketagihan nikotin.

Betul ke Vitamin E ni dapat bantu berhenti merokok? Aku pun tak pasti, tapi yang penting NIAT dan USAHA KENTAL. Aku bercerita ni sebab pengalam aku sendiri. Namun disebabkan aku berhenti secara drastik ada simptom-somptom yang terjadi dekat aku.

SIMPTOM-SIMPTOM LEPAS BERHENTI MEROKOK

Aku demam on and off. Sampai berapa kali berulang ke klinik. Mungkin sebab badan terkejut. Maklumlah badan dah penuh dengan toksin. Kadang-kadang badan rasa lesu dan menggigil. Kepala berpusing macam diawangan. Check punya check doktor kata demam biasa. Kemudian aku kene pula batuk berpanjangan. Kali ni wife aku suruh makan Omega Guard Shaklee pula, katanya untuk kurangkan batuk.

Demam dan batuk aku reda setelah sebulan. Kini ia tiada lagi dan aku kembali sihat. adakah ia berlaku kerana aku berhenti merokok secara mengejut? Mungkin YA mungkin TIDAK. Yang pasti dah 6 bulan aku stop merokok. 

CARA AKU NAK KEKAL UNTUK TIDAK MEROKOK KEMBALI

ROKOK DAN PEROKOK

Marilah sama-sama berusaha berhenti merokok. Sekurang-kurangnya kita cuba dan reduce lah bebelan orang tersayang dan bila dah berjaya tu janganlah try-try nak mula balik. Mereka sayangkan kita jadi kita pun kene sayangi diri kita. 

Cerita ini base on pengalaman pengamal Vitamin E Shaklee. Kepada para pembaca fikirkanlah berbelanja lebih untuk mencegah adalah lebih baik daripada merawat. Anda sendiri tahu akibat mekok kepada perokok dan orang sekeliling.

sayang suami
SET BERHENTI MEROKOK

Sekiranya anda berminat untuk menghadiahkan vitamin kepada suami anda yang merupakan perokok tegar. Maka secara halusnya anda sediakan lah vitamin yang di syorkan ini. Atau sekiranya suami anda tidak suka menelan ubat maka Vivix Shakklee menjadi option kepada anda.



No comments:

Post a Comment