Thursday 19 June 2014

TIPS PEMAKANAN KETIKA BERPUASA BAGI IBU MENYUSU

Ramadhan datang lagi!! Alhamdulillah kita bertemu semula.

RAMADHAN

Bila Ramadhan bakla tiba soalan yang biasa bermain dalam minda ibu yang menyusu pasti mengenai boleh ke mereka berpuasa dan juga menyusu? Menyusui ketika berpuasa adalah selamat ye para ibu.

Sisipan 7 Panduan Pemakanan Ketika Berpuasa
  1. Minum Air Yang Mencukupi - Anda perlu minum air yang mencukupi ketika sahur, berbuka dan sebelum tidur bagi mengelakkan dehidrasi yang bakal menjejaskan penghasilan susu. Seelok-eloknya minum 8 gelas air sehari. Rangkaian produk Shaklee adalah Performance Drinks (berperisa oren).
  2. Elakkan Minum Minuman Bikarbonat - Anda semestinya digalkkan minum banyak air ketika berpuasa tetapi hindarilah daripada minuman yang mengandungi banyak gula seperti air bikarbonat. Begitu juga dengan minuman berkafein. Kandungan gula dan kafein yang tinggi dapat menjejas penghasilan susu ibu.
  3. Jangan Tinggal Sahur - Usah sesekali abaikan atau tinggalkan waktu bersahur.  Namun kita digalkkan melambatkan waktu sahur. Makanlah makanan yang kaya dengan protien dan apa jua makanan berbentuk sup. Dalam pada itu, anda perlu kurangkan pengambilan maknan bergoreng dan berminyak kerana ia boleh mengurangkan nutrisi makanan yang diambil.
  4. Ambil Lebih Lemak Sihat - Jumlah lemak di dalam susu ibu berkurangan apabila anda berpuasa. Untuk itu, anda perlu mengambil makanan yang mengandungi lemak mencukupi. Ini boleh dilakukan dengan mengambil produk tenusu sperti keju, susu dan sebaginya. Kangkaian produk Shaklee adalah Melashakes, ESP dan Ostematrix (pil bukan sekadar kalsium). 
  5. Banyakkan Buah dan Sayur - Makanlah buah dan sayur yang ternyata mengandungi banyak khasiat yang bukan sahaja baik untuk tahap kesihatan anda malah bagus untuk bayi juga. Rangkaian produk Shaklee adalah Vitamin C Plus Sustain Released 500mg (bersamaan 7 1/2 biji oren keperluan badan sehari).
  6. Makan Kurma - Makan kurma ketika berbuka, sebelum tido dan ketika bersahur sekurang-kurangnya 3 biji. Amalan sebegini dapat membekalkan tenaga segera kepada kita.
  7. Amalkan Madu - Anda digalakkan juga untuk memakan madu setiap hari sepanjang berpuasa kerana ia merupakan sumber tenaga semula jadi. Selain daripada menambah stamina, ia mampu meningkatkan kadar serapan kalsium dalam tubuh.
Anda mahu berpuasa dan menyusu bersama produk Shaklee? Pilihlah rangkainan produk Shaklee untuk seisi keluarga. Pasti merasa kelainan.
MAKANAN TAMBAHAN UNTUK IBU MENYUSU DAN BERPUASA



  • Mengelakkan dehidrasi
    Memberikan Tenaga
    Membekalkan vitamin dan mineral
    Menigkatkan pengeluaran susu
    Kekal sihat sepanjang masa
      

No comments:

Post a Comment