Tuesday 2 September 2014

SET KEHAMILAN SHAKLEE - PERLUKAH BAGI SEORANG IBU?

APA YANG PERLU DIKETAHUI OLEH IBU HAMIL?

Memandangkan anda kini sedang hamil, pemakanan secara sihat amat penting bagi ibu hamil. Ia bertujuan memastikan ibu hamil dan kandungan mendapat segala nutris yang diperlukan. Penjagaan yang rapi juga perlu dititikberatkan. Lakukanlah senaman ringan setiap hari agar badan ibu hamil sentiasa berasa segar dan secara tidak langsung melancarkan pengaliran darah dalam badan. Dalam masa yang sama ibu hamil juga boleh mengamalkan vitamin tambahan yang bukan sahaja memberi kebaikan kepada ibu hamil tetapi ia juga memberi kesan kepada bayi yang dikandunginya.

KEPENTINGAN NUTRISI BAGI IBU HAMIL DAN BAYI

Kitaran kehamilan daripada trimester pertama sampai trimester ke-3 para ibu hamil akan merasakan beban besar bagi badan anda. Bahasa pasarnya perut memboyot hehe. Pada masa kehamilanlah mudah berlakunya kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh badan kerana penyerapan yang semakin meningkat oleh si bayi. Dalam masa yang sama hormon ibu hamil juga tidak seimbang dan jangan terkejut peningkatan berat badan berlaku ketika hamil.

LUAHAN RASA IBU HAMIL

kenapa kalau pregnant kita mesti sengal-sengal di leher, sakit tulang belakang, sakit pinggang, lenguh satu badan, nak tidur pun tak selesa...kenapa?

Jawapannya : kandungan kalsium dibadan ibu hamil tidak mencukupi. Bayi memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang, jadi bayi mengambil zat kalsium daripada kita. Badan kita perlukan kalsium untuk menampung pembesaran dan berat baby, maka kita juga guna zat kalsium. Cukup ke??? Tak cukup... patutla sakit-sakit dan lenguh-lenguh badan tu.
masa tak pregnant, ok jer tapi bila pregnant ni kerap pula demam dan selsema. dah la tak boleh makan ubat sebarangan. susahnya macamni..... kenapa ya?

Jawapannya : badan kekurangan sel B (antibodi). Baby perlukan khasiat vitamin C untuk tenaga dia nak move dan senamrobik kat dalam perut. Kita ibu perlukan tenaga untuk buat kerja harian dan sebagainya. Bila tak cukup vitamin C, tu lah antara punca kita sakit.
CADANGAN SET KEHAMILAN SHAKLEE 
SET KEHAMILAN SHAKLEE - 1ST TRIMESTER
 
SET KEHAMILAN SHAKLEE - 2ND & 3RD TRIMESTER

 Sekiranya anda mempunyai duit lebih gunakanlah untuk membeli vitamin tambahan untuk kesihatan diri dan demi kandungan anda. Di sinilah Shaklee menyediakan rangkaian vitamin bagi set kehamilan.

Kesihatan keseluruhan dan pemakanan seorang wanita, sebelum & semasa kehamilan, mempunyai kesan terhadap kesihatan bayi yang sedang membesar


No comments:

Post a Comment