Friday 14 February 2014

VITAMIN SEBAGAI SUPPLEMENT DALAM KEHIDUPAN KITA?




Makanan seimbang mengandungi kombinasi pelbagai jenis makanan untuk memberi kita semua zat makanan yang diperlukan oleh tubuh. Tiada satu pun makanan tunggal yang dapat membekalkan kesemua zat yang diperlukan. Tubuh memerlukan pelbagai jenis makanan dalam kuantiti yang berbeza untuk memelihara kesihatan. Rasa-rasanya kita ikut tak piramid makanan yang di syorkan di atas? hermm.. 





Sejujurnya, tak mudah kan kita nak ikut piramid makanan di atas. Tambah lagi tergoda dengan pelbagai restoran menarik dan makanan segera. Bila pemakanan tak menentu, kandungan zat yang diperlukan oleh badan kita juga terjejas.Ha.. macamana ni? Mula lah tahap kesihatan kita terjejas. 

Apa itu VITAMIN ? Merupakan bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dalam kuantiti yang kecil. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan dan pencegah penyakit.

Apa itu SUPPLEMENT? pelengkap, bahagian tambahan, tambahan.


Tubuh kita bagaikan kitaran jam. Setiap hari tubuh kita akan kehilangan nutrient penting kerana tugasan harian. Oleh itu, untuk mendapatkan nutrien yang hilang pengambilan vitamin memainkan peranan yang penting dalam kehidupan kita. Pengambilan vitamin akan membantu tubuh berfungsi secara normal. Berbeza pula sekiranya anda yang tidak mengambil vitamin. Kekurangan vitamin tertentu dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa gejala penyakit. Kelesuan, keletihan, kemurungan dan kurang daya tumpuan antara tanda-tandanya. 

Oleh itu pilihlah vitamin sebagai supplement. Sayangi diri anda kerana kesihatan kita lebih berharga. Jangan terlalu berkira jika ia melibatkan kesihatan. 

PANDUAN MENGAMBIL VITAMIN SEBAGAI SUPPLEMENT
 

  1.  Pastikan vitamin yang diambil telah mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan mempunyai nombor pendaftaran.
  2. Mengetahui pebezaan antara vitamin semulajadi/ organik dengan vitamin sintetik.
 SEMULAJADI

  • Dihasilkan dengan pemprosesan yang seminima mungkin dan kepekatan nutrient adalah dalam keseimbangan yang menghampiri kepada keadaan ia ditemui dalam alam semulajadi
  • Kos meghasilkannya lebih tinggi berbanding sintentik
  • Perlukan pelaburan yang tinggi dalam sumber semulajadi yang berkualiti
  • Kebanyakan syarikat tidak menjual vitamin atau mineral semulajadi. Shaklee satu-satunya yang berbuat demikian ( Rujuk : A consumer Report by Editors of Reserch Institute for Preventive Health Care)
SINTETIK


  • Nutrien yang di hasilkan dalam persekitaran makmal
  • Bersumberkan tar arang batu
  • Paling murah di pasaran
  • Kompom bahan kimia dlm bahan-bahannya
  • Kebanyakan makanan tambahan adalah dalam jenis ini
  • Syarikat nak cepat untung gunakan cara ini
  • Walaupun secara kimianya , ia semulajadi tetapi dari segi strukturnya ia jauh berbeza
  • Dibahangian label, kandunganya susah nk di sebut

 MACAMANA MENGENALI SEMULA JADI  & SILIKA?


  1. Melalui kehadiran pad "gel silik" dalam bekas sintetik. Vitamin semula jadi memang tak perlukan ia.
  2. Dan semestinya anda boleh beli Shaklee dengan yakin. (Rujuk : Shaklee Food Suppliment - A Consumer Report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care)
Vitamin daripada produc/ Shaklee merupakan vitamin semulajadi yang sentiasa berkesan, selamat dan mesra alam. Cuba beli vitamin semulajadi Shaklee dan lihat didalam botolnya ada tak gel silika? semestinya TIADA.




 

No comments:

Post a Comment